Close Menu

Interview Jan en Ton

Jan en Ton, beide 71, hebben al een heel werkzaam leven achter zich. Ton ging, als commandant bij de brandweer, op zijn 60ste met pensioen. Jan was zijn hele werkzame leven al actief in de automotive; hij was verantwoordelijk voor de sales bij verscheidene autoverhuurbedrijven. Zodoende maakte hij al voor zijn pensioen kennis met Autoreset. Ton werkte na zijn pensioen nog een aantal jaar als mediator, maar toen dat hem te weinig genoegdoening gaf wees zijn vrouw hem op een advertentie in Plus Magazine. Autoreset zocht chauffeurs!

Inmiddels werken beide heren al ruim 6 jaar bij Autoreset. Wij lieten deze twee collega’s aan het woord over hun motivatie om te blijven werken en waarom ze dat met zoveel plezier doen.

Jan en Ton

foto van jan en ton interview

Om meteen maar met de deur in huis te vallen, waarom zou je nog werken na je pensioen?
Ton: “Je bent bezig, dit is ook goed voor thuis. Mijn vrouw en ik besloten samen met pensioen te gaan, maar wilden wel onze eigen bezigheden behouden. Door de flexibiliteit van dit werk blijft er gelukkig nog genoeg tijd over om samen leuke dingen te doen.”
Jan: “Ik zit al mijn hele leven in de auto’s en was altijd op pad. Ik zag het niet zitten om opeens niks meer te doen. Ik wil niet iemand zijn die de hele dag thuis zit.”

Er is tegenwoordig veel keuze in parttime werk, waarom kozen jullie voor Autoreset?
Jan: “De mate van vrijheid is erg prettig. Je kunt zelf aangeven wanneer je beschikbaar bent.”
Ton: “Het is uiteraard verantwoordelijk werk, maar er ligt geen druk op. Mijn werk als bemiddelaar nam ik toch vaak mee naar huis. Nu zorg je ervoor dat de auto netjes is afgeleverd en de formulieren ingevuld en dan ben je gewoon klaar.”

Wat voor werkzaamheden voeren jullie allemaal uit?
Jan: “Ik doe zowel ritten als vestigingswerk, dit houdt in dat ik ook op een vaste locatie aan het werk ben om daar de auto’s klaar te maken voor de verhuur. Daarnaast doe ik nog wat sales bij Autoreset en kom op die manier bij veel (nieuwe) klanten over de vloer. Dit maakt het wel afwisselend werk.”
Ton: “Ik rijd voornamelijk ritten, maar rij soms ook als privéchauffeur voor De Nieuwe Koetsiers. Daarnaast werk ik ook voor een bedrijf dat online auto’s verkoopt, dit houdt in dat ik ter plekke auto’s op naam moet zetten.”

Zien jullie het echt als werk?
Ton: “Soms gaat het op werk lijken, maar dat vind ik niet erg. Het is een combinatie van hobby en werk zonder dat daar dezelfde druk op staat zoals ik die in het arbeidsleven wel had.
Jan vult aan: “Het grootste verschil is dat het niet meer hoeft. Als je geen zin hebt hoeft het niet. Door het werk blijf je onder de mensen komen en blijf je betrokken bij de arbeidsmarkt.”
Ton knikt instemmend. “Als je achter de geraniums blijft zitten word je snel oud. Wij blijven ook actief in de ontwikkeling op het gebied van bijvoorbeeld internet. Zodra je dat niet meer doet hol je achteruit.”

Hebben jullie een ideale werkweek qua dagen?
Ton: “Ik heb daar niet echt een afspraak over met het thuisfront. Als het een drukke periode is en ik ben beschikbaar werk ik soms 5 of 6 dagen.”
Jan: “Ik werk meestal 2 of 3 dagen op een vaste locatie, ik werk hier met veel oud-collega’s. Deze dagen spreken we vaak rechtstreeks af met de vestiging, de planning is dus vaak al eerder bekend. Op de dagen die overblijven rijd ik vaak ritten.”

Jullie zitten veel in de auto, is dat niet eenzaam?
Ton: “Je rijdt individueel, maar bij het ophalen en afleveren kom ik regelmatig collega’s tegen. Wanneer je een auto hebt afgeleverd reis je vaak samen verder, op die manier is er altijd wel tijd om ervaringen uit te wisselen.”
Jan: “Ik zat laatst in de trein met een aantal mannen die in dienst hadden gezeten in dezelfde kazerne, zo ontstaan er hele gesprekken.”
Ton: “Ik praat makkelijk met mensen, zo heb ik in de trein gesprekken gehad met Kamerleden, maar ook met bijvoorbeeld de CEO van de NS.”

Wat maakt dit werk nou zo leuk?
Ton: “De afwisseling! Naast dat je in veel verschillende auto’s rijdt vergen onverwachte situaties soms wat creativiteit. Dat houdt je scherp. Daarnaast kom je echt op de meest uiteenlopende plekken in Nederland.”
Jan: “Ik had amper ervaringen met het OV, maar na een korte cursus van mijn vrouw ben ik er nu helemaal in thuis”
Ton: “Het OV in Nederland is ook goed geregeld. Soms moet je een stukje lopen, maar dat houdt je in beweging.”
Ook de auto’s maken een belangrijk onderdeel uit van het werk, zeker de duurdere merken hebben een sterke aantrekkingskracht. “Zo’n luxe auto, daar kun je alleen maar met verwondering naar kijken,” aldus Ton. Jan knikt. “De snelheid waarmee de technieken elkaar opvolgen blijft verbazen. Maar het is wel een leuke manier om op de hoogte te blijven van de laatste snufjes.” Over de leukste auto hoeft Ton niet lang na te denken; ondanks de verschillende luxe auto’s is een bescheiden auto de favoriet tot dusver. “Een Smart ForTwo!”

auto voor de bloemenvelden

Het is toch wel een beetje een mannending, die auto’s.
Ton: “Het is waar dat het grootste gedeelte van de chauffeurs mannen zijn, maar de laatste jaren kom ik toch steeds vaker vrouwen tegen die voor Autoreset rijden.”

Wilt u net als Jan en Ton ook graag nog wat doen na uw pensioen en bent u op zoek naar een flexibele bijbaan?
Meld u dan aan als chauffeur!